Csercsa-Kincses Anita blogja az anyaságról

nem csak anyukáknak

Interjú Borsos Beáta táplálkozási szakértővel a szoptató anyák táplálkozásáról

2019. március 22. 09:10 - Ypszilonanyu

Borsos Bea táplálkozási szakértővel az Anyafalatkája.hu oldal megálmodójával beszélgettem, arról, hogyan is indult ez e blog és miért is olyan fontos ez.
borsos-beata_10.jpg

Mikor kezdtél el a táplálkozástudománnyal foglalkozni és miért?

Mindig is érdekelt az egészséges étkezés. Egyre jobban beleástam magam az egészséges táplálkozás kérdésébe, de egyre jobban elvesztem az interneten és újságokban, könyvekben talált információk között. Úgyhogy végül úgy döntöttem, hogy a tudás forrásához kell, hogy elmenjek. Beiratkoztam a Semmelweis Egyetem Táplálkozástudományi mester szakára és ott tanultam ki a szakmát.

Mi ösztönzött arra, hogy elindítsd a blogod?

Azt hiszem ez több dolog együttállásából jött össze. Egyrészről „otthonülő”, „unatkozó” anyukaként úgy éreztem kell valami kreatív, szellemi tevékenység is, hogy ne forduljak be. Másrészről pedig, mint táplálkozástudós, folyamatosan olvasgattam a szakirodalmat, hogy a szoptató anyáknak mit javasolnak. Azt tapasztaltam, hogy a szoptató anyáknak rendelkezésre álló információ a táplálkozásuk és az anyatej összetétele, mennyisége kapcsán finoman szólva is megbízhatatlan. Nagyon kevés az információ, ami meg van, igen kétes eredetű. Így gondoltam a kettőt összekötve, pótolom ezt az információs hiányt.

Mit szeretnél elérni ezzel?

Nagyképű és a realitástól elrugaszkodott volna, ha azt mondanám, hogy a témával kapcsolatos városi legendák (de inkább rémhírek) ledöntése. Ezt egy bloggal nem lehet elérni. De legalább azokhoz az anyákhoz eljuttatni a valós, tényeken, és kutatásokon alapuló információkat, akik erre nyitottak. Remélem, egyre többen leszünk!

Miért fontos, hogy egy szoptató anya odafigyeljen a táplálkozására? Hisz mi is felnőttünk, pedig anno ezzel a kérdéssel nem sokat törődtek?

Igen, de hál’ istennek, azóta rengeteg kutatás folyt és folyik most is a témával kapcsolatban, és egyre tisztábban látni, hogy a táplálkozás hogyan függ össze az egészségünkkel. Fontos tudni, hogy egy szoptató anyának más a vitamin és ásványi anyag szükséglete, mint egy nem terhes, vagy egy várandós nőnek. Hisz sok tápanyag anyatejbéli mennyisége attól függ, az anya mennyit fogyaszt belőle.

Mi a tapasztalatod, mennyire tartják fontosnak a szoptató anyák a helyes táplálkozást?

Azt látom, hogy a baba megszületésével az anya, és az anya igényei (minden téren) háttérbe szorulnak. Idő és figyelem hiányában az anyák nagy része ebben az időszakban nem a saját táplálkozására vagy egészségére figyel. Minden időnket, energiának a gyerek köti le. Ami nem gond, csak nem szabad megfeledkezni róla, hogy a pici baba egészségének az anya egészsége (és így a helyes táplálkozása) a záloga.

Mik a leggyakoribb hibák? Hogyan lehet ezeket kivédeni?

Leginkább a két végletet látom. Vagy szimplán nem törődnek vele, esznek, ami jól esik; vagy betegesen azon aggódnak, hogy mit ehetnek. Egyik sem jó. Sem az anyának sem a babának. A helyes út, ebben, is mint sok minden másban, középen van. Megfelelően összeállított, kiegyensúlyozott és változatos étrendet kell követni a szoptatási időszakban is. Akár csak a várandóság alatt.

Te is gyakorló anyuka vagy? Te mennyire tudsz odafigyelni a helyes táplálkozásra?

Itt akasszák a hóhért? :) Ha ezt a kérdést felteszik, mindig kétségbe esek, hogy én milyen alapon adok tanácsot? Milyen példát mutatok én? Aztán eszembe jut, hogy legutóbb mit főztem, hogy milyen házi zöldségkrémet kotyvasztottam, vagy milyen tápanyag dús, tejmentes sütit készítettem az apróságnak. És akkor megnyugszom. De azt hiszem, ezen a téren én a túlaggódó anyukákhoz tartozom. Folyamatosan azon aggódom, hogy, elégé egészséges ételeket főzök-e, elég gyümölcsöt eszek-e, stb.…

Van valami egyszerű tipped, javaslatod, hogyan lehet egy kis egészséges ételt csempészni a rohanó, gyerekzsivajos hétköznapokba?

Mindig legyen otthon friss gyümölcs. Szeme előtt, kinn a konyha asztalon. Nem a hűtőben vagy az éléskamrában eldugva. Így akárhányszor kimegyünk, a konyhába látjuk, és nagyobb az esélye, hogy két étkezés között ha megéhezünk, gyümölcsöt fogunk enni. Ez kétszeresen is jó. Nem eszünk valami egészségtelen nassit, viszont tápláló, vitamindús gyümölcsöt igen!

Hol olvashatnak többet erről a témáról az érdeklődők?

Az Anyafalatkaja.hu oldalon olvashatják a blog bejegyzéseim, és a Facebook oldalamon is követhetnek.

Beátával az I. Anyatöltő napon is találkozhattok április 7-én.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz facebook közösségemhez, szeretettel várunk!

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ipszilonanyu.blog.hu/api/trackback/id/tr7014708527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.